EDYCJA 45   |   23-24 MARCA 2019 r.   |   1. RUNDA RAJDOWYCH MISTRZOSTW POLSKI ZACHODNIEJ

Zamknięcie listy zgłoszeń za:





BEZPIECZEŃSTWO NA RAJDZIE:

Bezpieczeństwo na rajdzie
  1. Nie stój na drodze odcinka specjalnego
  2. Nie przebiegaj przez drogę, gdy nadjeżdża samochód
  3. Nie stawaj po wewnętrznej stronie zakrętu
  4. Nie zasłaniaj tablic informacyjnych organizatora
  5. Nie zrywaj taśm zabezpieczających trasę
  6. Nie pozostawiaj na trasie rajdu dzieci bez opieki
  7. Zabezpiecz wszystkie zwierzęta domowe tak, aby nie weszły na trasę rajdu
  8. Nie rzucaj żadnych przedmiotów na trasę rajdu
  9. Nie pij alkoholu
  10. Ostrzegaj innych, gdy widzisz, że swoim zachowaniem stwarzają zagrożenie
  11. Bądź posłuszny wszystkim poleceniom służby porządkowej
  12. Nie usadawiaj się w miejscach uniemożliwiających ucieczkę przed pojazdem, który wypada z trasy rajdu
  13. Nigdy nie blokuj swoim samochodem drogi ewakuacyjnej
  14. Zostaw wolny przejazd dla służb ratowniczych
  15. Nie lekceważ służb porządkowych

Główne wydarzenia rajdu.

Poniżej przedstawiamy najwazniejsze wydarzenia, jakie mają miejsce podczas rajdowego weekendu. Proponujemy zapoznać się z lokalizacjami i terminami by móc dobrze zaplanować pobyt na rajdzie.
Ceremonia startu

Rajd Monte Karlino wystartuje ze Stadionu Miejskiego w Karlinie. Po krótkim wywiadzie na rampie i przywitaniu przez włodarzy naszych terenów, załogi wyrusząą na trasę pierwszego odcinka superspecjalnego - prologu wokół Homanit Areny w Karlinie.

Prologi rajdu

Już tradycyjnie Rajd Monte Karlino rozpocznie się nie od jednego, a dwóch prologów, do tego w dwóch różnych miastach. Po inauguracyjnym oesie w Karlinie, załogi przejadą do Białogardu, by w ścisłym centrum miasta wystartować już po zmroku do kolejnego odcinka. Śliska, zabytkowa kostka, wąskie uliczki i atmosfera nocnego oesu rozświetlanego "elektrowniami" rajdówek i strzelającymi, pomarańczowymi "marchewami" miotanymi z wydechów stwarza niepowtarzalny klimat. Rajdówki najpierw objadą dookoła Plac Wolności, wewnątrz którego zlokalizowana będzie strefa kibica, by po objeździe kolejnymi uliczkami dotrzeć na metę przy centrum handlowym. Należy pamiętać o utrudnieniach związanych z rozgrywaniem prologu. W godzinach 15:30 - 20:30 zamknięte będą ulice oraz przejścia dla pieszych w obrębie trasy rajdu. Pierwsza załoga wystartuje do tego odcinka o godz. 17:55, a kolejne w 1-minutowych odstępach. Zakończenie oesu zostanie zasygnalizowane przez przejazd samochodu funkcyjnego zamykającego stawkę.

Park Serwisowy

To miejsce, w którym ekipy serwisowe mają ograniczony czas między odcinkami specjalnymi, by modyfikować ustawienia rajdówek, wymieniać uszkodzone części, a czasami nawet całkowicie je reanimować. Nie należą do rzadkości sytuacje, gdy podczas 20-minutowego serwisu mechanicy wymieniają kompletną skrzynię biegów, czy dokonują napraw blacharskich, które pozwolą załodze kontynuować ściganie. Do ulokowanego na lotnisku w Zegrzu Pomorskim parku serwisowego załogi przyjadą po każdej z niedzielnych pętli, która liczy po 3 oesy. Tutaj też trwa walka z czasem, więc należy zachować ostrożność i uważać na jadące rajdówki. Wejście na teren parku jest otwarte dla kibiców, ale nie wolno wchodzić za barierki ustawione przy każdym stanowisku. To strefa przeznaczona wyłącznie dla mechaników i członków zespołu. Każdy przyjazd do serwisu poprzedzony jest komasacją. To miejsce bezpośrednio przed wjazdem do parku serwisowego, w którym organizator wyrównuje odstępy między załogami. Tutaj zabronione są jakiekolwiek naprawy i modyfikacje przy samochodach rajdowych. Wjazd dla kibiców odbywał się będzie bramą Aeroklubu Koszalińskiego od strony Kurozwęcza. Samochody parkujemy po jednej stronie wzdłuż ogrodzenia.

Odcinki specjalne

To tu dzieje się najwięcej – na oesach załogi rywalizują o ułamki sekund. Dla kibiców przygotowane są specjalne strefy, w których stosunkowo bezpiecznie mogą dopingować rajdowców. Każdy odcinek poprzedzony jest punktem kontroli czasu (PKC), na którym każda załoga musi stawić się w ściśle określonym czasie. Stąd bardzo ważne jest, by jadąć na strefę kibica nie parkować samochodów wzdłuż trasy dojazdowej do oesu, by nie zablokować drogi ewakuacyjnej i wyjazdu innym kibicom. Będąc w okolicach startu należy zwrócić uwagę, by nie zasłaniać załogom znaków rajdowych i zegarów. Zanim jednak rozpocznie się ściganie wyruszają samochody funkcyjne – po przejeździe samochodu 000 nie wolno już poruszać się po trasie oesu. Dlatego warto przyjechać odpowiednio wcześniej. Ostatnim samochodem funkcyjnym jest auto z nr 0, po którym wyrusza zawodnik z nr 1. Po starcie odcinka nie będziecie już mogli się po nim przemieszczać, więc nie zapomnijcie zabrać ze sobą niezbędnych rzeczy, jak kurtek przeciwdeszczowych, prowiantu czy składanych krzesełek. Skrzyżowania i drogi, którymi prowadzi odcinek specjalny zostaną zamknięte najpóźniej godzinę przed pierwszą załogą, więc utrudnień należy spodziewać się już od godziny 8:00. Dokładne godziny startu poszczególnych odcinków możecie sprawdzić w harmonogramie czasowym, który znajdziecie w publikowanym w piątek przed rajdem Informatorze Kibica.

Finałowy Superoes

Kończący zmagania w rajdzie miejski odcinek rozgrywany w centrum Koszalina. To jedyny w kraju oes, na którym dwie załogi wyruszają w jednym momencie z przeciwległych końców skrzyżowania, objeżdżają synchronicznie "beczki" i rozjeżdżają się w przeciwnych kierunkach, by po nawrocie zamienić się torami i wrócić na beczki po przeciwnych stronach. To niepowtarzalna okazja by śledzić bezpośrednio rywalizację dwóch załóg na jednym oesie. Trasa dla obu załóg jest tak samo długa, więc od razu wiadomo, że ten kto wjedzie na metę pierwszy pokonał ten oes szybciej.

Dekoracja zwycięzców

Ceremonia zakończenia rajdu jest na Rajdzie Monte Karlino także nieszablonowa. Gdy wszystkia załogi zjadą na mertę rajdu w Karlińskiej Homani Arenie, zostaną ogłoszone wyniki, a trzy najlepsze załogi w klasyfikacji generalnej pojawią się na dekoracji wraz ze swoimi rajdówkami. Nie było by w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że sala, w której odbywa się ceremonia znajduje się na I piętrze, a rajdówki wjeżdżają do niej specjalną windą!