Historia Rajdu Monte Karlino.

Na początku lat 70-tych XX-wieku powstała idea aby w Karlinie - mieście nie posiadających dotąd tradycji rajdowych - zorganizować Rajd Samochodowy, nawiązujący do słynnego Rajdu Monte Carlo, jednak dostępny dla kierowców amatorów z ówczesnego województwa koszalińskiego. Przy poparciu władz lokalnych w roku 1971 zorganizowano I Rajd Monte Karlino. Na trasie rajdu rywalizowały poczciwe Warszawy, Syreny, Trabanty i "Garbusy". Ich kierowcy stanęli przed wyzwaniem pokonania w jak najkrótszym czasie prób zręcznościowych rozlokowanych w różnych miejscach Karlina.

W swoich założeniach impreza ta miała na celu zainteresowanie mieszkańców Karlina i nie tylko, tego rodzaju zawodami. Chwytliwa nazwa, jednoznacznie nawiązująca do rajdu Mistrzostw Świata zwiększyła jego atrakcyjność. Impreza spotkała się z dużym zainteresowaniem mieszkańców i wpisała się na stałe w kalendarz imprez w Karlinie. Z biegiem lat rajd rozwijał się i zmieniał zarówno bazę jak i przebieg trasy, jednak zawsze jakaś jego część odbywała się w Karlinie.

Największym wydarzeniem w historii Rajdu Monte Karlino było przyjęcie go w roku 2009 do cyklu Pucharu Polski Automobilklubów i Klubów. Ambitnego zadania podjął się zespół pod kierownictwem nowego dyrektora rajdu - Macieja Raczewskiego. Dzięki wsparciu tego pomysłu przez samorządy Karlina, Białogardu i Koszalina organizatorzy mogli przygotować rajd na poziomie odpowiadającym nowej randze. Rajd został wpisany do ogólnopolskiego kalendarza PZM i 21 marca 2009r. 43 załogi wystartowały spod koszalińskiego Ratusza na trasę 35.Rajdu Monte Karlino - 1 rundy Pucharu Polski Automobilklubów i Klubów. Próby sprawnościowe wyznaczono w Koszalinie, po raz pierwszy na lotnisku w Zegrzu Pomorskim i w Białogardzie oraz finałowe dwie w Karlinie. Tutaj także, w kompleksie Petrico Park zorganizowano wręczenie pucharów i uroczyste zakończenie rajdu. Obecni na rajdzie obserwatorzy z Głównej Komisji Sportu Samochodowego PZM wysoko ocenili debiutujący w ogólnopolskim cyklu rajd, a w szczególności jego zabezpieczenie i przygotowanie prób sprawnościowych. Spełnienie narzuconych standardów było możliwe dzięki wydatnej pomocy służb mundurowych - przede wszystkim Policji i Straży Pożarnej oraz Koszalińskiego Sztabu Ratownictwa.

Bardzo dobre recenzje imprezy zarówno ze strony mieszkańców jak i zawodników oraz władz lokalnych skłoniły organizatorów do kontynuacji tej formuły. W roku 2010 Rajd Monte Karlino ponownie otwierał cykl Pucharu Polski. Tym razem na starcie stanęło już 48 załóg, na które czekało 14 prób sprawnościowych zakończonych finałowym "Superoesem" na zamkniętych ulicach ścisłego centrum Koszalina. O tym, że pomysł był trafiony świadczyły tłumy kibiców, które mimo nienajlepszej pogody zebrały się wzdłuż ulicy Młyńskiej by podziwiać zmagania kierowców z technicznym, miejskim odcinkiem. Rajd odbił się głośnym echem w mediach, które chwaliły pomysł organizacji w naszym regionie tak dużej imprezy motoryzacyjnej. Jednocześnie na portalach internetowych zaczęło pojawiać się coraz więcej artykułów i galerii zdjęć dotyczących Rajdu Monte Karlino.

Rok 2011 to kolejny wzrost popularności rajdu. Pozyskanie jako sponsora delaera samochodowego pozwoliło na zwiększenie prestiżu imprezy. Auta demonstracyjne wystąpiły jako samochody oficjalne rajdu - tzw. "zerówki" i "szachownica" i stanowiły kolejny krok w urozmaiceniu oprawy zawodów, a przede wszystkim zwiększyły profesjonalizm obsługi rajdu. W centrach 3 głównych miast rajdu stanęły stoiska prezentujące gamę samochodów oferowanych przez sponsora rajdu. Uroczysty start obchodzącej 40-te urodziny imprezy nastąpił 19 marca 2011r. spod koszalińskiego ratusza. Lista startowa kolejny rok z rzędu urosła i liczyła 54 załogi. Chwalona w ubiegłych latach trasa została nieznacznie zmieniona i rozbudowana do 15 prób sprawnościowych. Po sukcesie w roku 2010 także tym razem organizator postanowił przygotować odcinek specjalny wiodący ulicami centrum Koszalina. Docenili to kibice, którzy tłumnie zebrali sie w sobotnie popołudnie wzdłuż trasy odcinka kończącego rundę Pucharu Polski Automobilklubów i Klubów. Nie zawiodły także media, dzięki którym można było obejrzeć rajd w relacjach telewizyjnych oraz poczytać o zmaganiach na łamach wszystkich regionalnych dzienników.

Organizatorzy przygotowując się 4 rok z rzędu do przeprowadzenia eliminacji Pucharu Polski nie spodziewali się aż takiego zainteresowania rajdem wśród zawodników. W roku 2012 na starcie rajdu stanęła rekordowa ilość 75 załóg z całego kraju. Bazując na medialnym sukcesie miejskiego odcinka w Koszalinie przy pomocy Urzędu Miasta i Gminy Karlino przygotowano kolejny odcinek biegnący zamkniętymi ulicami miasta - tym razem w centrum Karlina, by ułatwić kibicowanie mieszkańcom miasta, które dało nazwę imprezie. Startując do edycji 2012 zawodnicy musieli zmierzyć się z 12 próbami sprawnościowymi, które po wprowadzeniu nowych przepisów PZM zostały wydłużone w stosunku do lat ubiegłych. Na "deser" już tradycyjnie czekał finałowy "superoes" po ulicach centrum Koszalina. Odcinek ten zyskał już popularność w całym kraju o czym świadczy m.in. obecność telewizji TVN24 i przeprowadzenie wejścia "na żywo" ze startu do tego widowiskowego odcinka. Także lokalne media zapewniły obszerne relacje: Telewizja Kablowa TV MAX przygotowała osobny program poświęcony rywalizacji podczas 38. Rajdu Monte Karlino, a Radio Koszalin prowadziło relację "na żywo" z trasy rajdu.

Rok 2013 to już 39 edycja rajdu i po raz kolejny inauguracja Pucharu Polski Automobilklubów i Klubów. Po raz pierwszy wszystkie próby zlokalizowaliśmy na zamkniętych dla ruchu odcinkach dróg, a zawodnikom daliśmy możliwośc zapoznania się z trasą w przeddzień rajdu na zasadach znanych z Mistrzostw Polski. Po kilku latach udało nam się wrócić z bazą rajdu do Karlina. To tutaj zlokalizowane było biuro rajdu, a także odbyły się odbiór administracyjny i badanie kontrolne. Oprócz bardzo trudnych odcinków specjalnych rozegraliśmy widowiskowy odcinek miejski na zamkniętych ulicach w centrum Białogardu, przed tutejszym ratuszem. Rajd kończył ulubiony przez kibiców superoes w centrum Koszalina na ulicach między ratuszem a muzeum. Ceremonia zakończenia rajdu odbyła się w Karlinie, gdzie po gorącym obiedzie zawodnicy na scenie odbierali nagrody i puchary z rąk lokalnych włodarzy.

Jubileuszowa, 40 edycja rajdu rozegrana została w dniach 22-23 marca 2014r. Największą nowością była nowa formuła imprezy - impreza łączona dla zawodników licencjonowanych (Rajd Okręgowy) oraz dla amatorów (KJS). Prowadzone były osobne klasyfikacje dla kierowców z licencjami i tych, którzy dopiero zaczynają przygodę z tym pięknym sportem. Asfaltowe odcinki specjalne po raz pierwszy miały długość aż 5km (dla kierowców licencjonowanych). W pierwszym dniu rajdu załogi zmierzyły się z dwoma prologami! Pierwszy z nich na ulicach zabytkowego centrum Białogardu, po śliskiej kostce brukowej - tu zadania załogom nie ułatwił padający deszcz. Drugi z prologów wytyczony został w centrum Karlina, bezpośrednio przy urzędzie miasta i pod oknami Burmistrza. Tuż po zachodzie słońca ustały opady i pierwsza załoga wystartowała do odcinka wzdłuż karlińskich zabudowań oświetlonych okolicznościową iluminacją. Niedziela to już wspomniane długie odcinki specjalne zlokalizowane na lotnisku w Zegrzu Pomorskim. Także tutaj zlokalizowany był serwis i baza cateringowa. Finał był - jak zawsze na Monte Karlino - bardzo widowiskowy. To uliczny odcinek miejski w centrum Koszalina wydłużony w stosunku do ubiegłorocznych edycji o bardzo wymagającą, pagórkowatą sekwencję zakrętów. Na mecie w Karlinie na uczestników czekał ciepły posiłek oraz rozdanie pucharów i nagród dla zwycięzców.

Rok 2015 to inauguracja nowego, ogólnopolskiego cyklu - Rajdowych Mistrzostw Polski Zachodniej (RMPZ). 41. Rajd Monte Karlino rozpoczął te rozgrywki mocnym akcentem: aż 15 prób sprawnościowych. Impreza rozpoczęła się w sobotę 21 marca od odbioru administracyjnego w pachnącej nowością, wspaniałej Hali Sportowej Regionalnego Centrum Turystyki i Sportu. Jednak sobota to nie tylko sprawy papierkowe i zapoznanie z trasą - to także dwa widowiskowe prologi! Pierwszy z nich to białogardzka starówka, jednak w mocno zmienionej konfiguracji, a drugi po zachodzie słońca w Karlinie na zupełnie nowej trasie. Niedziela była bardzo pracowita - najpierw aż 12 odcinków specjalnych o maksymalnej dozwolonej długości a na deser ulubiony przez kierowców i kibiców Superoes w centrum Koszalina - w jak dotychczas najdłuższej wersji. Meta rajdu zlokalizowana była w Karlinie, a na najlepszą trójkę generalki czekała nie lada niespodzianka: na rozdanie pucharów i nagród wjechali swoimi rajdówkami... windą! Ceremonia odbyła się na sali sportowej na I piętrze, a widok rajdówek wyjeżdżających z windy zapewne na długo pozostanie w pamięci obecnej tam publiczności.

Kolejna edycja kultowego rajdu już 19-20 marca 2016r. - może i Ty spróbujesz zapisać się w historii rajdu?